-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4149 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

نحوه حاجت گرفتن را توضيح دهيد ؟

درپاسخ به اين پرسش شما بايد عرض كنيم كه استجابت دعا ، آداب و شرايطي دارد وتا اين شرايط محقق نگردد، دعا مستجاب نمي گردد، و صرف خواندن دعا وذكر حاجت ، آدمي را به مراد و مقصودش نمي رساندلذا در زير به اين شرايط و آداب مي پردازيم .

شرايط مربوط به دعا كننده :

- پاكي قلب وروح وتوبه از گناهان

علي ( مي فرمايد: خداوند دعاي انسان غافل و سرگرم به لهو را نمي پذيرد.

- پرهيز از اموال غصبي و ظلم وستمبه ديگران و پرهيزاز لقمه ناپاك و حرام

پيامبر ( مي فرمايد: كسي كه دوست دارد دعايش مستجاب شود بايد غذا و كسب خود را پاك كند.

-مبارزه با فساد ودعوت به حق

تاركين امر به معروف ونهي از منكردعاي مستجابي ندارند . پيامبر ( مي فرمايد: بايد امر به معروف ونهي از منكر كنيد والا خداوند بدان را بر نيكان شما مسلط مي كندوهر چه دعا كنيد مستجاب نخواهدشد.

- ايمان به خدا وعمل صالح وامانت ودرستكاري از شرايط استجابت دعاست .

-اعتقاد و يقين قلبي به استجابت دعا از سوي پروردگار، چراكه خداوند مي فرمايد:دعاي دعا كننده را مستجاب مي كنم 0

امام صادق( مي فرمايد: هر گاه دعا كردي گمان كن حاجت تو برآستانه در خانه است .

- جدي بودن واصرار بردعا

امام باقر ( مي فرمايند: به خداسوگند هيچ بنده اي بدرگاه خداي عزوجلاصرار نمي ورزد مگر اينكه خداوند دعايش را مستجاب كند.

-برزبان آوردن حاجت ومقصود خويش

امام صادق( ميفرمايد: خداوند حاجت تو را مي داند ولي دوست دارد كه حاجت خود را نام ببري و شرح دهي.

- - پنهاني بودن دعا

امام رضا( مي فرمايد: دعاي بنده در پنهاني بهتر از هفتاد دعاي آشكاراست .

همراه بودن دعا با تضرع و زاري و رقت قلب و فروتني و پناه جستن به درگاه خدا و انقطاع و بريدن از هر آنچه غير اوست.

شرايط مربوط به اوقات دعا :

هنگام ظهر، طلوع و غروب خورشيد، سحرگاهان، بعد از سپيده دم، به هنگام نزول باران و وزيدن بادها،هنگام قرائت قرآن، گفتن اذان، در نماز وتر.

شرايط مربوط به مكان دعا :

مساجد، خصوصاً مسجدالحرام، حرم و بارگاه معصومين( ، مرقد امام زاده ها.

شرايط مربوط به نحوة دعا كردن :

- درخواست خود را با بسم ا... الرحمان الرحيم آغاز كند.

- خدا را به بزرگي ياد كند و بر پيامبر و آل او درود و صلوات فرستد.

- شفيع قرار دادن معصومين( و صدقه دادن قبل از دعا.

امام صادق ( مي فرمايد : مبادا هيچ يك از شما از خدا تقاضايي كند، مگر اينكه نخست حمد و ثناي او را بجا آورد و بر پيامبر و آل او درود فرستد و به گناه خود اقرار كند و از گناه خويش توبه كند و آنگاه به درگاه الهي دعا كند.(7)

آنچه كه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه، دعا نبايد جانشين تلاش و كوشش انسان گردد، بلكه انسان بايد علاوه بر دعا، آنچه در توان دارد براي رسيدن به مراد و مقصودش انجام دهد. علي( مي فرمايد : دعا كننده بدون عمل مانند تيرانداز بدون (زه) است.(8)

نكته آخر اينكه به هنگام دعا، انسان نبايد به خداوند تحكُّم كند و بزور چيزي را بخواهد، بلكه بايد صلاح و مصلحت خويش را از او طلب كند و اموري را درخواست كند كه عقلاً محال نباشد. و اگر خداوند او را مورد لطف خود قرار داد مغرور نگردد و يقين داشته باشد كه عنايات الهي نه بخاطر لياقت و مقام انسان است بلكه لطف و مرحمت پروردگار بينياز است به بندة غرق نياز.























منابع و مآخذ :

1. اصول كافي، ج2، كتاب الدعا، باب الاقبال علي الدعا، حديث 2

2. تفسير نمونه، ج14، ص255

3. اصول كافي، ج2، كتاب الدعا، باب اليقيين في الدعاء، حديث 1

4. همان، باب الالحاح في الدعا و تلبّث، حديث5

5. همان، باب تسميه الحاجه في الدعا، حديث1

6. همان، باب اخفاء الدعا، حديث1

7. سفينة البحار، ج1، ص448 و 449، بنقل از تفسير نمونه، ج1، ص643

نهج البلاغه، حكمت 333

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.